Faceți căutări pe acest blog

luni, 10 septembrie 2018

Podul de la Cernavoda


                                     Podul de la Cernavoda
                              


            Ziua de 14 septembrie 1895 a fost şi va rămane o zi memorabilă în istoria României, ea fiind ziua când, prin inaugurarea podului peste Dunăre de la Cernavodă, ţinuturile dobrogene au fost legate de restul ţării. Dar, putina istorie se cuvine. Idea de a construi un pod peste Dunăre a apărut în ţară la noi odată cu necesitatea construirii căii ferate în vederea deschiderii către mare. Încă din 1851 Domnitorul Ştirbei arăta într-un ofis ;’’Să întreprindă Guvernul de îndată prin inginer special, deprins şi cercat în aceste lucrări, studiul pregătitor al liniei drumului de la Vîrciorova prin Craiova şi Bucureşti la Dunăre la punctul ce se va găsi mai priincios  DE UNDE DRUMUL DE FIER SĂ SE PRELUNGEASCĂ PÂNĂ LA UN PUNCT AL MĂRII NEGRE. ‘’Dar, retragerea din domnie a lui Ştirbei  amână realizarea proiectului. 
Cu venirea pe tronul României a domnitorului Carol I, calea ferata Bucureşti-Giurgiu intră în construcţie şi va fi inaugurată la 14 octombrie 1869 de însuşi domnitorul. După  terminarea războiului a apărut necesitatea construirii unui pod peste Dunăre care să lege România  de noua sa provincie, Dobrogea. Noile relaţii economice şi administrative impuneau imperios o legătura mai sigură şi rapidă cu Constanţa. Astfel că, la 1882 se organizează un concurs  internaţional prin care se dădea libertate firmelor interesate să-şi aleagă traseul, punctele de trecere peste braţul Borcea şi Dunăre, să construiască podurile din fier sau oţel, pe picioare de zidărie cu o lungime şi înălţime suficiente pentru a permite traficul fluvial S-au prezentat 8 proiecte, 4 de case franceze şi câte una elveţiană, austriacă, germană şi belgiană, dar comisia formată din experţi internaţionali nu a dat câştig niciuneia. Drept urmare, s-a organizat un nou concurs în 1886 la care s-au prezentat 5 case: Braine-le Comple, Fives-Lille, Cail, Gouin, Jorel, dar din cauză că nu au dat proiecte complet studiate ori s-au abătut de la programul impus, Ministerul nu a admis nici unul pentru a fi executat.
  Asa că, în decembrie 1887, Ministerul Lucrărilor Publice, însărcinează pe inginer Anghel Saligny cu elaborarea proiectelor cu linia ferată Feteşti-Cernavodă şi a podurilor ce urmau a fi construit În acest scop, pentru informare şi documentare el vizitează marile lucrări ce erau atunci în Europa. Întors în ţară îşi formează echipa de tineri ingineri pe care îi avusese ca elevi la renumita Şcoala de Poduri şi Şosele şi începe elaborarea marelui proiect ce avea să fie mândria şi de ce nu etalonul construcţiilor româneşti. in domeniu.  Pe 9 octombrie 1890 regele Carol I a pus piatra de fundament, inaugurând astfel lucrările noului proiect, iar pe 14 septembrie 1895 în prezenţa sa şi a unui număr mare de personalităţi, în frunte cu Anghel Saligny, trecea pe pod prima locomotivă.Cu o deschidere metalica centrala de 190 m.,4 deshideri de 140 m.si un viaduct la intrare cu 15 deschideri si o panta de 10%  pentru a putea cistiga inaltimea necesara de 30 m.deasupra  apelor Dunarii ,Podul de peste Dunare ,cum i se spunea atunci ,dar si acum ,.era cel mai mare din Europa. Drept recunoştinţă pentru minunata lucrare, regele Carol I îl decorează pe Anghel Saligny cu medalia “Crucea Coroanei României” şi propune ca staţia de cale ferată de lângă pod să-i poarte numele.
  Au fost momente de glorii, momente de mândrie naţională, momente de neuitat aşa cum de altfel a afirmat la acea vreme si regele: “Iată o glorie a României!”

                                                          Prof. PAUL SNAIDER
                                                         Fost deputat PRM de Neamt

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu